HF Suvi Express, Lieksa
Jylhät suomalaiset maisemat, puhtaat hiekkarannat sekä vesipärskeet ihollasi. Mitä muuta voisi kesälomaltaan toivoa?
Tulepa Kolille, Suomen kansallismaisemaan. Täällä jylhien maisemien ja puhtaan luonnon keskellä on mahdollista osallistua mukaan suorastaan timanttiselle saaristoristeilylle Suvi Express-kantosiipialuksella.
HF Suvi Express lyhyesti
Suvi Express-alus on liikennöinyt Pielisellä vuodesta 2016 alkaen. Tällöin laiva siirrettiin Suolahdelta maateitse Pieliselle. HF Suvi Express on ainoa maamme sisävesiliikenteessä toimiva kantosiipialus.
Alus on alun perin rakennettu Valkovenäjällä sotilaskäyttöön vuonna 1989 ja ennen Suomea, ollut käytössä Tarton satamassa.
Alusta on uudistettu mm. moottorin osalta vuonna 2010, kun moottori vaihdettiin eurooppalaiseksi MTU moottoriksi. Tehoa moottorista löytyy 1000 hv. Matkanopeus on 34 solmua, huippunopeuden ollessa 43 solmua. Laivaan mahtuu 51 henkilöä.
Tänään
Itä-Suomessa vieraillessa on lähes synti, jos ei käy katsomassa hulppeita Kansallismaisemia Ukko-Kolin päältä.
Vieraillessamme Kolilla, tuntui siltä kuin ulkomaalaiset vieraat olisivat löytäneet paremmin paikan päälle kuin umpisuomalaiset, joka on harmi koska tällaisia maisemia ”ei valmisteta enää”.
Hetken maisemia ihailtuamme ajoimme alas laivarantaan. Täällä laituriin juuri kaarsi HF Suvi Express, joka toi Lieksasta matkailijoita Kolille kylään. Myös Vuonislahdelta on mahdollista hypätä kyytiin. Paluu järven toiselle puolelle tapahtuu klo 16.00, joten vierailuaikaa Kolilla on reilut kolme tuntia.
Laivan tyhjennyttyä edellisistä matkustajista, hyppäsimme kyytiin. Pituutta tällä kantosiipialuksella on 21,32 metriä ja leveyttä 5 metriä, joten tila ei ihan heti lopu kesken. Laivalla on pieni kahvio, josta voi ostaa virvokkeita risteilyn aikana. Laivassa on lisäksi monitori, jolta voi seurata kamerakuvaa matkan edetessä. Myös ulkona on mahdollista matkustaa, tosin istuimia on vain muutamalle nopeimmalle.
Lämpimän päivän vuoksi ostimme limpparit tarjoilukärrystä ja asetuimme mukavasti paikoillemme. Ennen lähtöä pääsimme vierailemaan myös ohjaamossa.
Lähdimme sulavasti matkaan Pieliselle. Pielinen tai Pielisjärvi on yli 100 kilometriä pitkä ja 30 km leveä järvi Pohjois-Karjalassa. Syvimmillään järvi on 61 metriä. Pielinen on pinta-alaltaan Suomen neljänneksi suurin järvi. Järvenrannalta löytyvät Nurmeksen, Lieksan, Juuan ja Joensuun alueet. Saaria Pielisellä on paljon, peräti 1491 kappaletta.
Risteilyisäntä esitteli laivan sekä reitin mitä pitkin tänään menisimme. Vuorossa olisi lähisaaria sekä pieni spurtti jossain vaiheessa matkaa. Tällöin halukkaat pääsisivät laivan kannelle kokemaan tuulta ja tuiverrusta lähes 80 tuntivauhdissa.
Risteilyisäntä kertoi Kolin alueesta, Itä-Suomen luonnonvaroista, kuten mahdollisista maaperän timanteista joiden päällä juuri alus lipui, Suomen luonnosta sekä alueen historiasta. Mielenkiintoisia juttuja leppoisalla itäsuomalaisella huumorilla höystettynä. Hieman harmittelin viereisen penkkirivin puolesta, nimittäin venäläinen perhe ei näyttänyt ymmärtävän sanaakaan opastuksesta, joten varmasti jatkossa olisi hyödyllistä jos laivalla olisi jonkinmoinen englannin- ja venäjänkielinen opasvihkonen ulkomaalaisia vieraita silmällä pitäen.
Etenimme pienien saarien lomitse. Usealla saarella oli luonnostaan hiekkarannat, joilla osalla makoili väsähtäneitä melojia ottamassa aurinkoa ja uimassa. Hieman kateus iski pintaan… Laivarannasta tosin voi vuokrata kanootteja ja soutuveneitä, joten jos on halua näille ihanille luonnonrantahietikoille nauttimaan, niin melaa eteen vain.
Pääsimme Pielisellä ns. avovedelle, jolloin henkilökunta houkutteli matkustajia ylös kannelle mukaan. Sinne sitä sitten kiivettiin. Tiukka ote kaiteesta moottorin käynnistyessä ja sitten mentiin. Hiukset saivat kerralla varsinaisen föönikäsittelyn.
Kannattaa laittaa kaikki irti lähtevä kunnolla kiinni ennen huippukyytiä, ettei käy niin kuin minulle kävi, lähtivät nimittäin aurinkolasit päästä. Onneksi ne eivät päätyneet järveä likaamaan vaan löytyivät vielä kannelta kun lähes 80 kilometrin tuntivauhdilla ajettu hurvitteluosuus oli ohi. Hurja kyyti ei ehkä sovi kaikkein pienimmille perheenjäsenille.
Paluumatkan alus lipui saarten välissä, edellisellä viikolla matkustajat olivat päässeet todistamaan 30 metrin päästä karhun uimista, joten tällä risteilyllä luonto on todella läsnä.
Kaiken kaikkiaan kyyti on todella hiljaista ja tasaista, erityisesti tällaisena tyynenä heinäkuun lopun päivänä. Kun alus lipui takaisin laituriin, tuli tunne, että juurihan matka vasta alkoi. Täällä olisimme viihtyneet pidempääkin!
HF Suvi Express tekee erilaisia risteilyitä aina 15.8. asti. Saaristoristeilyn kesto on tunti, ja saaristoristeilyitä tehdään kesäaikaan kaksi kertaa päivässä. Tarkista yhteydet ja aikataulut varustamon sivuilta.
Blogijuttu on tehty yhteistyössä Suvi Express-varustamon kanssa.
Aika kiva risteily varmaankin. Olisipa päässytkin karhun näkemään. Toisaalta me pohdimme metsässä mennessämme, että toivottavasti ei susi tai karhu tule eteemme 🙂
Kiitos Sari! Ja kyllä oli kiva risteily vaikka ei karhua nähtykään.
Kyllä olisimme mekin jännittäneet suteen tai karhuun törmäämistä jos olisimme Kolin poluilla kauemmin tallustelleet.