Leśniewo ja Ketrzy, Puola
Roadtrippimme ensimmäinen osa käsitteli kolmannen valtakunnan armeijan jäljelle jättämää OKH-komentokeskusta Mamerkissa. Jos juttu on jäänyt lukematta, se löytyy tämän linkin takaa. Tämän kertaisessa jutussa käymme retkeilemässä Masurian järven patolaitteella (saks. Oberschleuse Fürstenau) sekä vilkaisemme Sudenpesän (saks. Wolfsschanze) rakentajien taloa Ketrzyssa.
Masurian järvialueen patoaminen
Masurian järvialueella on saksalaisille ollut aina suuri merkitys. Jo vuonna 1862 alueelle suunniteltiin kanaalia ja patolaitteita joilla olisi mahdollistettu Masurian järvialueen liittäminen vain 50,4 kilometrin päässä olevaan Köningsbergin satamaan ja siten Itämereen. Pudotusta tällä kanaalilla olisi ollut 110 metriä. Näin olisi alueella saatu käynnistymään säännöllinen laivaliikenne Venäjän ja Puolan, sen hetkisen Saksan välillä.
Suunnitelmat laitettiin käytäntöön vuonna 1911 mutta 1. maailmansota keskeytti rakennustyöt. Rakentamista jatkettiin 1920-luvulla ja jälleen 1930-luvulla kun Kansallissosialistit alkoivat jatkaa unelman toteuttamista rakentamalla 10 sulkua, joista viisi olisi sijainnut Puolan ja viisi Venäjän puolella. Toisen maailmansodan pyörteet keskeyttivät jälleen työt ja rakentaminen jäi lopullisesti kesken. Vuoteen 1942 mennessä kanaaliin oli kuitenkin saatu rakennettua viisi sulkua, kolme rautatiesiltaa, useita patoja sekä kahdeksan autosiltaa. Sillat kokivat kuitenkin kovia kun Saksan armeijan vetäytyessä venäläisten armeija räjäyttivät kaikki tielleen osuneet sillat taivaantuuliin.
Näinä päivinä matkailijan on mahdollista viivähtää luonnonhelmassa hetki ja käydä ihmettelemässä saksalaisten jättämiä vain neljän kilometrin päässä kanaalista sijaitsevia keskeneräisiä, mutta varsin valtavia, betonista tehtyjä patosulkuja Puolan maaseudulla Leśniewossa.
Pääsyliput maksavat 2 zlotya/0,50€ aikuisilta. Lapset alle 18v. ovat ilmaisia. Parkkipaikkamaksu 5 zlotya/1,25€. Vain käteinen käy kohteessa.
Patorakennelmalla on mahdollista kiipeillä, liukua tai benji-hypätä eri maksusta. Katso lisätiedot Rope Park Leśniewo:n Facebook-sivuilta.
Masurian patolaite löytyy sijainnista: 54,208333, 21,593333/Leśniewo.
Luonnon valtaama pato
Tie kaartuu pienelle pellolle jonne maatalon omistaja on tehnyt maksullisen parkkipaikan. Kun yritämme jättää auton tien sivuun, se ei käy talon emännälle ja vaatii meitä maksamaan maksun siitä huolimatta. Meidän lisäksi parkkipaikalla on vain muutama auto. Mamerkin vierailijat eivät näköjään ole patoaluetta vielä löytäneet.
Parkkialueella on mahdollisuus evästen syömiseen, puiden alle on tuotu pöytiä ja tuolia kunnon levähdyspaikan tyyliin.
Ensimmäinen patolaite näkyy heti parkkialueelta, veden rajassa näkyy selvästi kesken jäänyt muhkea rakennelma. Teräspalkit kurkottavat betonista ylöspäin kuin anoen rakennusmiesten tarttumista niihin ja viimeistelemään työn. Yllättävän hyvin betoni säilyy, jos ajattelee, että valusta on jo yli 70 vuotta aikaa ja niin sade, aurinko kuin myrskyt ovat rakennelmaa päässeet armotta kurittamaan.
Ohitamme opastaulun jossa lähinnä kerrotaan Leśniewon alueen luonnosta ja sekin puolaksi. Lähdemme astelemaan maahan painautunutta polkua noin kilometrin päässä olevalle padolle. Polun varrella kasvaa villiintyneitä omena- ja päärynäpuita jotka tarjoavat ohittajalleen apettaan. Päärynät ovat pieniä ja jo hieman ylikypsiä, mutta ampiaisille tuntuvat kovin maistuvan.
Polku levenee autotien levyiseksi ja johtaa padolle asti. Pääsylippujen hinnat eivät huimia maksa, erityisesti kun teini-ikäisetkin katsotaan vielä lapsiksi. Patorakennelma on suoraan oikealla puolella. Sen sisuksiin ei ole menemistä, jos et sitten aio lisämaksusta kiipeillä tai liukua rakennelmassa. Tosin padon pyöriminen ympäri kertoo kaiken tarvittavan.
Kuvissa patoa on kuvattu pohjoisesta päin, varmaankin kolmannen valtakunnan kotka-vaakunan vuoksi. Betonista näkee, että kolossa on ollut metallinen kotka, joka aikojen saatossa hävinnyt tielle tietämättömille. Valitettavasti myös graffitien tekijät ovat paikan päälle löytäneet, siellä täällä betoniseiniä on niin erilaisia iskulauseita kuin ”kirkkovenekin”.
Valtava betonikasa on notkossa ja parhaimman kuvan sen koosta saa noustaessa ylös rinteelle. Polkuja pitkin pääsee myös läheiselle pellolle sekä Mamry järvelle. Jos sulku näyttää hylätyltä, sitä se ei todellakaan ole, nimittäin alueella on valtavasti sammakoita sekä rehevä kasvillisuus, joka pitää huolen myös tämän rakennelman naamioitumisesta ympäröivään luontoon. Tällaiset rakennelmat ovat hirvittävää tuhlausta, nähtävästi kanaali ei sitten nykyoloissa tuo lisäetua kenellekään.
Matka jatkuu
Padolta matka jatkuu 15 kilometrin päässä olevalle Hitlerin päämajalle eli Sudenpesälle (Führerhauptquartier Wolfsschanzelle).
Matkan varrella pysähdymme pari kilometriä ennen Sudenpesää Ketrzyn kaupungissa, jossa Wolfsschanzen rakentajat asuivat. Suuri tiilinen rakennus on nykyisin tyhjillään ja ränsistynyt, mutta yllättävän hyvin kestänyt kaikki nämä vuosikymmenet. Saa nähdä mitä Ketrzyn kaupunki meinaa talolla tehdä?
Seuraava osa käsittelee pelkästään Wolfsschanzea joka on noussut varsin isoksi matkailuvetonaulaksi tässä osassa Puolaa. Seuraa siis mukana!