Peking, osa 1.
Matkustavien tuttavieni piirissä Kiina on jakanut kovasti kansaa puolesta ja vastaan. Osa matkaavista ystävistä on vannonut, etteivät jalallaan Kiinan maaperälle astu, toinen puolikas taasen unelmoi terrakottasotilaista sekä käynnistä Kiinan muurilla, – ja yleensäkin Kiinan mahtavaan historiaan tutustumisesta aivan paikan päällä.
Itse kuulun näihin jälkimmäisiin. Monen vuoden aprikoinnin jälkeen, aika oli kypsä sekä lentolippujen hinnat niin kohdillaan, että keväinen matka Pekingiin kutsui väistämättä kulkijaa.
Vastasiko todellisuus mielikuvia, siitä kertoo tämä sekä tätä seuraavat Kiinaan sijoittuvat reissuturinat.
Pekingin lyhyt oppimäärä
Peking on Kiinan pääkaupunki sekä koko Kiinan toiseksi suurin kaupunki. Pekingin paikalla sijaitsi aiemmin kaupunki nimeltään Ji.
Pekingin kaupungilla on kuitenkin takanaan yli 3000 vuoden historia, joten ajanjaksoon mahtuu paljon tapahtumia. Ensimmäisen kerran Peking toimi pääkaupunkina vuonna 1272. Välillä pääkaupungin titteli vaihtui Nanjingille kunnes jälleen vuonna 1421 Peking valittiin pääkaupungiksi. Tämä kausi kesti aina vuoteen 1928, jolloin valta siirtyi uudestaan Nanjingille. Vuodesta 1949 Peking on toiminut Kiinan kansantasavallan pääkaupunkina.
Peking toimii tällä hetkellä Kiinan poliittisen, koulutuksen ja kulttuurin keskuksena. Asukkaita Pekingissä on vuonna 2016 suoritetun laskennan mukaan huimat 21,5 miljoonaa.
Peking on kuuluisa mielenkiintoisista, historiallisista nähtävyyksistään: Kielletty kaupunki, Taivaallisen rauhan aukio, Taivaan temppeli, Kesäpalatsi sekä hieman kauempana Pekingistä sijaitsevasta Kiinan muurista. Juuri nämä paljon puhutut nähtävyydet on ajan saatossa ”kiedottu” mystiikan verhon sisälle, samalla houkutellen kaupunkiin miljoonia turisteja joka vuosi.
Tänään
Saavuimme ”luottolentoyhtiöllämme” Turkish Airlinesilla Pekingin kansainväliselle lentokentälle. Lentokenttää uudistettiin rakentamalla Terminaali 3 vuoden 2008 kesäolympialaisiin. Lentokenttä ja uudehko terminaali onkin pysynyt hyvässä kuosissa menneet yhdeksän vuotta.
Viisumijonot ovat meille muualta kuin Aasiasta tulleille melkoiset. Varaudu jonottamaan viisumijonossa! Passeja tarkistetaan asiallisesti, mutta hymyä et todennäköisesti tule tiukkailmeiseltä virkailijalta saamaan.
Lentokentältä on noin 20 kilometriä itse kaupunkiin. Vaihtoehtoina kaupunkiin siirtymiseen on taksi, Airport Express-raitiovaunulinja sekä lentokenttäbussit. Otamme jälkimmäisen, onhan se mukava tehdä ensisilmäys kaupunkiin bussin ikkunoista tiirailemalla. Lentokenttäbussin lipun hinta määräytyy sen alueen mukaan, mihin olet kaupungissa menossa. Lippuja myydään Terminaali 2:n ja 3:n alimmassa kerroksessa olevissa pisteissä.
Olimme liikenteessä maaliskuun lopussa ja kevät olikin saapumassa Pekingiin oikein ryminällä. Aurinkoisissa paikoissa puissa oli isohkot hiirenkorvat, jotka viikon kestävän matkamme aikana puhkesivat lähes täysiksi lehdiksi. Sipulikukat ja kevään ensi nuput kukkivat väriloistossaan kukkapenkeissä. Kaikkea tätä valitettavasti peitti harmaa smoke, jota viikon aikana oli hyvin vaihtelevasti. Parina reissupäivänä jopa niin paljon, että alkoi olla vaikea hengittää. Kannattaakin valita hotelli, jossa on ilmanvaihto kunnossa. Näin keuhkot saavat levätä edes yön ajan paremmassa hapessa.
Yksi tällainen oman ilmanvaihdon omaava hotelli on Beijing Prime Hotel Wangfujing, joka on neljän tähden hotelli lähellä ydinkeskustaa sekä kaupungin nähtävyyksiä. Hotelli onkin hyvä tukikohta Kiinan pääkaupungin tutkimiseen.
Ensimmäinen vajaa päivä menikin lähialueen tutkimiseen, ruokapaikan etsimiseen sekä jetlagista selviämiseen. Iltapäivällä lämpötila hipoi 19 astetta, mutta auringon laskiessa viileys yllätti kulkijat. Yölämpötilat kävivät viikon aikana nollassa asteessa.
Kävellessä kävi jo selväksi, kuinka jättimäisestä kaupungista onkaan kyse. Välimatkat ovat melkoiset, kadut ja kujat muistuttavat kovasti toisiaan. Ja kuinka paljon näitä kiinalaisia onkaan, ja mihin näillä kaikilla on kiire…
Kulttuurieroja näkyi ensisilmäyksellä jo lukuisia, ehkä huomattavin suomalaiselle on kuitenkin omantilan kaventuminen. Mikäli jätät liikennevaloissa edelliseen vajaan metrin verran tilaa, tulee teidän kahden väliin taatusti henkilö/henkilöitä. Ja myös aivan selkäsi taakse. Lisäksi metrossa ja muissa julkisen liikenteen välineissä ihmiset ovat hyvin lähekkäin toisiaan.
Myös käytöstavat joita suomalaisille ja länsimaalaisille opetetaan, voi täällä heittää osin romukoppaan. Ihmiset syljeksivät kaduilla ja metrotunneleissa maahan, paukkuja päästetään estottomasti vaikka toinen ihminen olisi sinussa lähes kiinni ja metrosta/metroon syöksytään vaikka edessäsi olisi kuinka vanha tai vammautunut henkilö. Nuolet, jotka metrotunnelien lattioilla muistuttavat kulkijoita kulkusuunnista, näyttävät olevan vain lähinnä suosituksia.
Toisaalta Pekingissä on niin paljon ihmisiä, että jos jokaista alettaisiin odottamaan, niin kaupunki ei taitaisi enää yksikertaisesti toimia… Silti kaupunkilaisten minä-keskeisyys tuli meille suurena yllätyksenä. Nnnen kuin opimme maan tavoille, tuntui siltä että jäimme jatkuvasti muiden ”jalkoihin”.
Seuraavana päivänä ostimme metrokortit (Transportation Smart Card). Metrolippujen hinta määräytyy matkan mukaan, joten kannattaa ladata tarpeeksi käteistä kortille. Myös yksittäisiä metrolippuja myydään niin automaateista kuin lippupisteistäkin. Lippupisteitä ei tosin joka asemalla ole.
Kiinassa on muuten maailman suurin metroverkosto, esimerkiksi Shanghain metroverkosto on maailman pisin. Vuoteen 2020 mennessä Shanghain metroverkosto laajenee peräti 830 kilometrin pituiseksi! Maan alla onkin nopeinta ja näppärintä matkustaa juuri tällaisissa suurkaupungeissa.
Metrossa kannattaa myös pitää silmällä tavaroitaan. Erittäin läheisissä tunnelmissa kun matkustetaan, ovat metrot oivallisia paikkoja taskuvarkaille. Pekingin metro onkin ollut tähän mennessä (toivottavasti tämän jälkeenkin) ainoa paikka maailmassa, jossa olen melkein tullut ryöstetyksi, mutta se on eri tarina se. Vinkiksi neuvo, ota ruuhkaisissa paikoissa reppu aina matkan ajaksi selästä pois!
Astelimme aamuvarhaisella metrolinjalle nro 1. suuntana Tiananmenin aukio. Täällä ihmettelimme valtavaa ja surullisen kuuluisaa Taivaallisen rauhan aukiota sekä upeaa Unescon maailmanperintökohdetta Kiellettyä kaupunkia.
Tästä retkestä luettavissa lisää seuraavassa postauksessa.
Kiina <3 Kauhea ikävä tulee kaikkien Kiina-kertomuksista.
Kiitos Meri!
Kiina tuntuu jakavan mielipiteitä. Maan historia ja kulttuuri ovat mahtavia, vaikka moni muu asia ei aivan kolahdakaan.
Ristiriitaisuuksien maa.
Totta. Itsekin puoliksi vihasin, puoliksi rakastin. Ja nyt kun on sieltä poissa, niin eihän sitä osaa kuin rakastaa. 😉
🙂
Kerran olen käynyt Pekingissä ja se oli kyllä pitkään mun bucket listillä. Onhan se historiallinen ja varsinkin Aasiasta pitävälle ihan must see. Kielletty kaupunki oli hieno ja Peking muutenkin oikein miellyttävä kokemus. Kiinan muuri tietty myös siinä samalla, vaikka ihan niillä vanhimmilla pätkillä ei tullutkaan käytyä. Tuon huonon ilmanlaadun kyllä muistan. Oikeastaan sen huomasi parhaiten sitten, kun saapui Suomeen ja olikin paljon helpompi hengittää.
Kiitos Lotta kommentistasi!
Olihan kuullut ja lukenut, että Kiinassa ilmansaasteet ovat valtava ongelma. Mutta kun siellä oikeasti on
ja röörit alkaa olla todella tukossa, huomaa että smoke on maan todellinen ongelma. Olemme tääällä Suomessa todella etuoikeutettuja puhtaan ilmamme kanssa!
Hienoa kirjoitus.
Itse kävin Kiinassa joitakin vuosia sitten, ja osa kokemuksistani oli vähän positiivisempia. Lentokentällä ei yhtään jonoa maahan saapuessa ja passintarkastus oli asiallisen ystävällinen.
Totta on, että yöt ja illat ovat viileitä, jollei jopa kylmiä kesän ulkopuolella. Metro on kätevä ja siisti tapa liikkua ja itse asiassa en huomannut paikallisten käytöksessä juurikaan ero muuhun maailmaan. En varmaan vain kiinnittänyt kaikkiin asioihin huomiota, sillä ihmisiä on paljon.
Kiitos Niko kommentistasi!
Kuulostaa siltä, että sinulla oli oikein antoisa matka!
Niin meilläkin oli, kunhan alku ”järkytyksestä” selvisimme. Ja nähtävyydet olivat suurimmaksi osin mahtavia!
Kiina <3 Mä voisin heti ottaa lennot Kiinaan. Tosin Pekingin saasteet eivät houkuta, vaikka se kiva kaupunki onkin. Siinä maassa on vain niin paljon nähtävää.
Kiitos Jenna!
Ja todellakin Kiinassa on paljon nähtävää! Näkemistä on itse asiassa niin paljon, että tulee runsauden pula.
Mitä kannattaisi mennä katsomaan, kun reissuaika on rajallinen.
Mutta oneksi, sinne voi tehdä reissun toiseenkin kertaan!
Peking on ihana <3 Tai siis omalta kohdaltani taidan olla vähän rakastunut koko Kiinaan <3 Mun viime reissun (näköjään teidän kanssa samoihin aikoihin viime keväänä) juttuja löytyy muuten täältä: https://www.rantapallo.fi/mutkiamatkassa/tag/peking/
Kiitos Emma!
Luinkin juttusi vähän aikaa sitten kun noita omia tekstejä suunnittelin.
Jos Pekingin nähtävyydet ovat lähes vertaansa vailla, niin ruoka jotain aivan mieletöntä. Suomalaiset versiot jäävät niistä auttamattomasti jälkeen.
Yksi mun kaveri tuli just Kiinasta kolmen viikon reissulta, ja kuulosti kyllä aivan mahtavalta! Alkoi houkuttaa itteenikin Kiinan reissu. Isot kaupungit oli täynnä saasteita, näytti kuvistakin ihan järkyttävältä. ;s Se on kyllä yksi syy, miksen ehkä isommissa kaupungeissa haluaisi sen pidempään aikaa viettää.. Maaseudulla oli aivan upeita näkymiä ja niitä kelpaisi kyllä ihastella!
Kiitos Janni!
Smoke oli melkoista muutamana päivänä Pekingissä. Oli todella vaikeaa hengittää ja silmiä kirveli aikalailla.
Maaseudulla varmasti olisi vähemmän mm. pakokaasuja, joten siellä olisi parempi ilmakin. Joka tapauksessa Kiina oli ihan jes paikka!
Kiinassa ja varsinkin Pekingissä olisi kiva päästä käymään. Ihan ykköskohde se ei bucket-listalla ole, mutta Kiinan muuri ja terrakotta sotilaat kiinnostavat. Myös Shanghai olisi mielenkiintoinen kohde. Onko siellä helppo liikkua vai onko kaikki kyltit vain kiinaksi?
Kiitos Merja!
Metrossa opastukset ovat englanniksi ja kiinaksi. Muualla kiinaksi, joka hieman hankaloittaa menemistä. Hyvän kartan ja seikkailumielen kanssa pärjää kyllä.
Mulla on Pekingin reissusta jo, apua, melkein kymmenen vuotta aikaa eli oltiin siellä olympiavuonna. Odotukset kaupungin suhteen eivät olleet kummoiset etukäteen, mutta tykkäsin kanssa Pekingistä kovasti. Lienee kaupunki muuttunut melkoisesti sen jälkeen, joten ois kyllä kiva päästä siellä taas joskus käymään 🙂
Kiitos Katariina!
Kaupunki muuttuu jatkuvasti, uusia taloja rakennetaan ja edelliset saavat siirtyä historiansiiville. Toivottavasti pääset taas jossain vaiheessa käymään Pekingissä!
Kiina kiinnostaa, muttei kuitenkaan ole bucket listillä kovin korkealla. Juurikin nuo mainitsemasi ilmansaasteet ja ruuhkaisuus aiheuttavat negatiivisia fiiliksiä. Ehkä parin stopin reissu, jossa olisi yhdistettynä jokin suurkaupungeista ja Kiinan maaseutu olisi kiva tehdä! 🙂
Kiitos Emilia kommentistasi!
Niin, Kiina jakaa todellakin matkaajien mielipiteitä puolesta ja vastaan. Ruuhkat ja ilmansaasteet ovat todellinen ongelma, sitä ei sovi kieltää. Mutta niin paljon maassa on historiaa ja mielenkiintoista näkemistä, jota ei mikään muu maa voi päihittää. Joten anna Kiinalle mahdollisuus! 🙂