Stingray Beach Inn, Malediivit
Hiihtolomien aikoihin vierailimme Malediivien valkoisilla hiekkarannoilla ja tukikohtanamme toimi Maafushilla sijaitseva Stingray Beach Inn hotelli.
Stingray on booking.comin hotelliarvostelussa rankattu kolmen tähden hotelliksi joten aivan luksusta ei siis ollut odotettavissa. Muiden hotellivieraiden mukaan majatalossa on kuitenkin leppoisa lomatunnelma, siistit huoneet sekä ystävällinen henkilökunta, joten päädyimme valitsemaan hotellin majapaikaksemme.
Jos olet suunnittelemassa reissua Maafushille, katso myös tuoreet käytännönvinkit täältä.
Yhteydenotot
Maafushille pääsee pääkaupunki Malésta vain vesiteitse. Hotellit lähettävätkin vahvistusviestin jälkeen viestin jossa pyydetään kertomaan lennonnumero sekä tarve saareen kuljetukselle. Näin myös Stingray Beach Inn teki. Samalla heiltä tuli mainiot kolmen kohdan ohjeet hintoineen, kuinka saarelle olisi yksikertaisinta tulla. Nämä kohdat olen käynyt läpi jo aiemmassa postauksessani.
Yhteydenotot ja vastaukset sujuivat moitteettomalla englannilla ja hyvin nopeasti. Viesteistä välittyi tuttavallinen sävy ja koimme olevamme tervetulleita majapaikkaamme.
Lautalla Maafushille ja takaisin
Olimme saaneet etukäteen kuulla, että meitä tullaan vastaan lautalle. Ja näin todellakin oli asianlaita. Meitä oli itse asiassa vastassa neljä henkilöä joista yksi oli kärrypoika. Saarella on vähänlaisesti autoja joten painavampia tavaroita kuljetetaan ns. korkeissa maitokärryissä. Lyhyen kävelymatkan aikana, nuori nainen esitteli meille saarta, saaren tapoja sekä tulevaa majapaikkaamme. Lopulta selvisi, että vastassa oleva neito työskenteli Stingray Beach Inn-hotellin naapurissa olevassa sisarhotellissa – Triton Beach Hotel & Spa:ssa.
Loman loppuessa meidät myös saatettiin takaisin lautalle, kärrypojan tuodessa laukkujamme perästä. Kipusimme laivaan ja hotellin henkilökunta jäi laiturille vilkuttamaan! Nyyh…
Check Inn ja Out
Stingray Beach Inn on matala rakennus. Majatalossa on 10 huonetta. Huoneet sijaitsevat hieman bungalow-tyylisesti 1. kerroksessa sisäpihalla. Pihan peittää valkoinen hiekka sekä varjostusta porottavalta auringolta suo muutama korkea puu. Stingray Beach Inn on kaiken kaikkiaan hotelliksi kotoisan oloinen.
Kun olimme päässeet varjoisan katon alle, meille tuotiin tuorepuristetut vesimelonimehut sekä kylmän kosteat kasvopyyhkeet. Samalla meille kerrottiin lisää hotellista sekä liikkeistä joista kyseisen hotellin asukkaat saavat alennuksia. Tämän jälkeen käynnistyi hieman tylsempi osuus, nimittäin retkien pakkomyynti. Jokainen joka tulee Malediiveille, tulee käymään jollakin meriaiheisella retkellä, mutta tämä retkien myynti alkoi melkoisesti harmittaa, vaikka ymmärrän kyllä, että se tuo suuria tuloja kullekin yrittäjille. Emme tehneet retkipäätöstä vaikka meitä istutettiinkin yli tunti esitteiden ääressä.
Check Out hoidettiin nopeasti ja pääsimme ajallaan kotimatkalle. Myös luottokorttiveloitukset hoituivat asiallisesti.
Merellinen huone
Huoneenamme toimi kolmen hengen delux-huone. Huone oli maalistaan hieman rapistunut, mutta hyvin siisti, suuri ja toimiva. Huoneessa oli yksi jättimäinen sänky, en ole koskaan aiemmin nukkunut yhtä suuressa sängyssä, sekä yksi yhden hengen vuode. Parisänkyyn olisi voinut hyvin majoittua vielä yksi aikuinen tai muutama taapero lisää, sen verran suuresta sängystä oli kyse.
Kolmen hengen delux-huone.
Huoneessa on lisäksi kylpyhuone, minibaari omille juomille, tv, vedenkeitin, hiustenkuivain sekä tehokas ilmastointi. Ilmainen wifi kuuluu kauppaan mukaan. Majoittujat voivat myös käyttää majatalon snorklausvälineitä, naapurihotellin kanssa yhteisiä polkupyöriä sekä rantatuoleja ilmaiseksi.
Hotellikuvauksessa näkyy, että majatalolla olisi oma uima-allas, näin ei kuitenkaan ole vaan kyseessä on sisarhotellin uima-allas jota voi käyttää veloituksetta klo 10.00 – 18.00 välisenä aikana. Majatalolla on pihassa suuri poreallas, joka olisi etukäteisvarauksesta käytettävissä. Emme kokeilleet moista, mahtavassa Bikini beach-rannassa oli meille tarpeeksi vastusta.
Ainoa huono puoli herkästi nukkuvalle on huoneiden äänieristys, erityisesti ongelma korostuu silloin kun naapurissa lapsonen herää itkemään klo kolme yöllä tai kun yllättävä 10 minuutin ukkoskuuro pyyhki saarta.
Ranta
Unelmarannalle on vain muutama sata metriä. Kärrypoika tuo aurinkotuolit haluamaamme paikkaan. Tätä kutsuisin jo palveluksi! Huoneissa on lisäksi päivittäin vaihdettavat rantapyyhkeet jotka ovat vapaasti käytettävissä niin rannalla kuin retkilläkin.
Ruoka
Huoneiden hintaan kuuluu aamiainen. Stingray Beach Inn aamiainen tehdään jokaiselle majoittujalle erikseen. Aamiaislistalla on kuusi vaihtoehtoa josta valita, jokaisessa annoksessa on kananmunaa tavalla tai toisella, paahtoleipää, suolattua voita ja nakkeja. Annoksen lisäksi pöytää tuodaan tuorepuristettua mehua päivän valikoimasta, teetä tai kahvia, pieniä pannukakkuja sekä siivutettuja hedelmiä. Helmikuussa oli tarjolla vesimelonia sekä papayaa. Mikäli aamuisin olisikin suurempi nälkä, on majoittujien mahdollista syödä sisarhotellin aamiaispuffeessa. Tarjonta oli jotakuinkin sama, mutta ruokaa voi hakea lisää halutessaan.
Mikäli päädyt ottamaan Stingray Beach Inn:stä puolihoidon, ruoka on todella monipuolista sekä hyvää. Annoksia on listalla kymmenittäin niin pizzasta curryannoksiin kuin voileivistä keittoihin. Puolihoitoon kuuluvalla illallisella jokainen ruokailija voi valita ruokalistalta oman alkuruoan sekä pääruoan ruokajuomalla. Annokset ovat hyvin täyttäviä, mutta kokkinsa näköisiä. Vaikka tilaisit kahtena iltana saman annoksen, ne voivat olla hyvinkin erilaisia. Majatalossa on laaja valikoima kala- ja äyriäispitoisia ruokia.
Alkoholia ei tässä kuin muissakaan saaren hotelleissa tarjoilla.
Vesi
Stingray Beach Inn pyrkii monella tavalla ekologisuuteen. Tämä näkyy mm. siinä, että hotelli pyrkii vähentämään muovijätettä myös majoittujien käytön osalta. Saaressa ”tislataan” merivettä juotavaksi. Stingray Beach Inn suodattaa vielä tislatun veden useampaan kertaan, jotta se maistuisi paremmalta. Lasipulloissa jaettavaa vettä tarjotaan aterioilla ja sitä voi hakea veloituksetta huoneissa käytettäväksi.
SPA
Sisarhotellissa toimii myös SPA, jonka palveluista Stingray Beach Inn majoittujat saavat 20 % alennusta.
Ihmiset ja kissat
Majatalon työntekijät ovat iloista ja uteliasta väkeä. He jäävät helposti juttelemaan pitkäksikin aikaa asiakkaiden kanssa. Henkilökuntaa Stingray Beach Inn:ssä ja sisarhotellissa on töissä ympäri Aasiaa. He haluavat oppia englantia ja sainpa yhden tarjoilijan kiinni englannin kielen itseopiskelusta hieman hiljaisempana iltana.
Stingray Beach Inn:ssä asuu lomalaisten lisäksi kissoja. Pihakeinun alla nukkuu päivisin Gubi, iso ärtyisän näköinen kissa joka kävelee hassusti. Ja jälleen kerran ulkonäkö voi pettää, Gubi osoittautuu oikeaksi nallekarhuksi kun häneen tutustuu kunnolla. Syliin rötkäle ei halua, mutta tulee iltaisin jalkoihin kiehnäämään, jos annat hänen kaikessa rauhassa tehdä tuttavuutta. Majatalossa ollessamme hotelliin syntyi lisäksi kissanpentuja joita käytiin ihailemassa vastaanottopöydän takana. Ihania ”rääpäleitä”!
Kissojen lisäksi majatalossa asuu 7-vuotias Bibi eli papukaija jolla on muutama kymmenen opeteltua sanaa ja ääntä joilla se erityisesti iltaisin viihdyttää pihassa illastavia matkailijoita. Päivisin Bibi saa olla pihassa vapaana ja se huutelee yllä lentäville linnoille omia äänteitään kuten Iphonen lukitusääntä, erilaisia vihellyksiä ja maukumista. Ja kyllä, tässä on papukaija joka luulee olevansa kissa. 😉
Majatalosta muuta
Malediivit on vielä kehittyvä turistimaa. Tämä näkyy erityisesti siinä, kuinka ratkotaan asioita jotka eivät mene kuten on sovittu. Meille tämä konkretisoitui retkenä jonka sisältö ei vastannut retkestä myytyä kuvausta. Retkien sisältöjen kanssa kannattaa olla tarkkana! Asiaa selvitettiin, eikä retken meille myynyt henkilö tuntunut ymmärtävän ongelmaa. Mitä sitten vaikka emme päässeet resort-retkellä kokeilemaan luvattuja vesiurheiluaktiviteetteja?!
Onneksi majatalon isäntä otti asian tosissaan ja ymmärsi, että jokin erhe oli myyntitilanteessa tapahtunut. Korvaukseksi olisimme päässeet kokeilemaan Maafushin vesiurheilulajeja, mutta varsin vaiherikkaan päivän jälkeen, päädyimme syömään lounaan lähtöpäivänä hotellin laskuun. Lisäksi saimme kyseisenä päivänä huoneen veloituksetta iltapäiväksi käyttöömme, josta olimme otettuja.
Mitä tästä opimme: virheitä sattuu kenellä tahansa, asiakaspalvelun laatu selviää vasta siinä vaiheessa, kuinka asiat hoidetaan virheen huomaamisen jälkeen!
Stingray Beach Inn hotelli hoiti lopulta homman kotiin ja voinkin näin jälkikäteen suositella tunnelmallista majataloa ja sen ystävällistä henkilökuntaa Maafushin lomakeskuksen sydämessä kaikille jotka haluavat nauttia lomastaan täysin rinnoin pienin ekstrapalveluin!