Viime päivinä on otsikoista ollut bongattavissa Boeing ja 737 MAX–lentokone. Kahden maahansyöksyneen uudenkarhean Boeing 737 MAX–koneen onnettomuutta eivät voi olla sattumaa. Lento-onnettomuudet eivät ole koskaan miellyttävää luettavaa, eivätkä erityisesti silloin, kun on itse vastikään matkustanut nyt jo lentoturvallisuusviraston EASAn lentokieltoon laitetuissa Boeing 737 MAX–lentokoneella. Tässä jutussa keskitytään arvostelemaan Flydubain koneita matkustajan näkökulmasta käsin. Matkustamoon kun eivät mahdolliset pienet ongelmat ohjaamossa tai koneen tekniikassa näy, kuten käyttöviat konetyypin korkeusohjausjärjestelmän siiven ja ilmavirran välistä suhdetta mittaavassa MCAS-toiminnossa. Varsinainen blogijuttu on kirjoitettu ennen Etiopian lento-onnettomuutta.
Boeing 737 MAX 8 kyydissä
Taannoisen Malediivien matkan lennot ostimme Emiratesilta. Vasta lähempänä matkaa huomasimme lentävämme osan matkastamme halpalentoyhtiö Flydubailla joka tekee codeshare – yhteistyötä Emiratesin kanssa. Seuraavassa hieman käyttökokemuksia lentomatkan ajalta, kannattaako Flydubain tarjontaa käyttää vai lentää Helsinki-Dubain välinen matka mahdollisesti jollain muulla lentoyhtiöllä.
Hieman Flydubain taustaa
Flydubai lentoyhtiö on arabiemiraattilainen halpalentoyhtiö, joka perustettu vuonna 2008. Flydubain omistaa Dubain hallinto. Yhtiön pääkonttori ja lentotoimintojen keskus sijaitsevat Dubain kansainvälisen lentoaseman terminaalissa 2. Yhtiö operoi Dubaista yhteensä yli 90 kohteeseen Lähi-idässä, Afrikassa, Aasiassa ja Euroopassa.
Suomeen lentoyhtiö aloitti lentonsa vuonna 2018, samalla ollen Flydubain pisin reitti.
Flydubain kapearunkokone
Lento Dubaihin tehtiin Boeing 737-MAX 8 ja paluu Boeing 737–800 koneella. Kyseessä on ns. kapearunkokoneet joissa rivissä on 3 + 3 paikkaa. Koneiden keskikäytävät ovat todella kapeita. Koneissa on businessluokka sekä tavallinen economyluokka.
737-MAX 8 tunnetaan ilmailupiireissä ekologisuudestaan, koneiden kulutus ja päästöt jättävät pienimmät hiilijalanjäljet ympäristöön. Yleisilmeeltään kone on vaalea ja siisti.
Käyttömukavuus
Penkit ovat todella lähellä toisiaan ja pitkän matkan istuminen, tässä tapauksessa kuusi ja puoli tuntia, on loppua kohden yhtä tuskaa. Mukanani on läppäri ja vaikka kyseessä on pieni kannettava kone, se ei mahdu istujan ja penkin väliselle pöydälle suoraksi, joten kirjoittamisesta tai työskentelystä koneessa ei tule mitään.
Ruoka
Mikäli liput on ostettu Emiratesin kautta, lennon hintaan kuuluu ruoka. Mikäli matkustaja on ostanut lentoliput suoraan Flydubailta, ruoka ei kuulu mukaan kauppaan. Pöydälle asetellaan muovinen ja pahvinen laatikko. Pahvisessa on lämmin ruoka, joka menolennolla oli kanaa riisillä ja pavuilla. Palatessa vuorossa oli kanaa ja perunoita tomaattisessa kastikkeessa. Kärrystä oli mahdollista valita myös vegeateria.
Muovisesta laatikosta löytyi pieni omenamehu, sämpylä ja juustoa. Kahvit tai teet eivät kuulu diiliin mukaan. Menolennon ateria oli ihan ok:n makuista, paluulennon kana jäi syömättä. Lisää purtavaa ja juotavaa voi ostaa tarjoilukärrystä.
Viihdykkeet
Viihdykkeiksi ei varsinaisesti lasketa turvavideota, mutta tällä kertaa animaatio oli tehty niin loistavasti, että varsinkin perheen pienimpiä nauratti pätkä kovasti.
11.6-tuuman täysi Hd-tasoiset kosketusnäytöt tarjoavat lentotietojen lisäksi lyhyitä kuvauksia Flydubain varsin erikoisista lentokohteista, kaikki muu on maksullista. Tarjolla on satoja elokuvia, musiikkia sekä pelejä, mutta palvelut saa aktivoitua vain luottokortilla. Sama koskee wifiä. Ja voinen sanoa, että näihin tottuneina lento on äärimmäisen tylsä. Onneksi elokuvista saa katsottua trailerit max. 1,5 minuutin ilmaiseksi, ja kuuden tunnin aikana matkustaja ei ehdi niitä kaikkia edes katsomaan! 😉
Palvelu
Lentomiehistön palvelu saa keskinkertaisen arvosanan. Lentolippujen hintaan eivät kuulu niin tyynyt kuin viltitkään, vaan ne olisi ostettavissa miehistöltä. Miehistön puvut ovat hieman erilaisia kuin monella muulla cabin-henkilökunnalla on. Esimerkiksi miehillä on sinivalkoista ruutupöytäliinaa muistuttava kauluspaita, joka ei erotu muista lomalaisista tarpeeksi.
Mennessä kapteeni ja perämies juttelivat kovasti matkustamoon, palatessa eivät juuri lainkaan.
Yhteenveto
Flydubai on varmasti mainio lentoyhtiö lyhyiden lentojen matkustamiseen. Helsingistä Dubaihin vievä reitti on raskas ja ikävystyttävä erityisesti silloin kun et osta lentoyhtiön tarjoamia lisäpalveluita kuten viihdepakettia.
Tarjoiltava ruoka on syötävää, mutta perus lentokonepöperöä. Suurimman miinuksen perheeni antaa koneen jalkatilalle joka on suorastaan onneton myös kahden 160 cm matkustajan näkökulmasta. Plussaa lentoyhtiölle tulee ekologisista koneista sekä lentolippujen hinnoista.
Aika näyttää mitä Boeing 737 MAX–lentokoneille tapahtuu.