Maafushi, Malediivit

Mikäli suunnitelmissasi on lähteä viettämään lomaa kristallinkirkkaiden vesien ja puuterihiekkaisten rantojen ääreen Malediiveille, yksi retki joka matkasi aikana on ehdottomasti käytävä, on viettää päivä merellä!

Maafushilla on useita retkijärjestäjiä jotka tarjoavat niin puoli- kuin kokopäiväretkiä hintaluokassa 20 – 50 $. Useampiin retkiin kuuluu vierailu Sexy beacheillä eli merestä kohonneilla hiekkasaarilla, kevyt lounas sekä snorklaussessioita niin delfiinien, kilpikonnien kuin valaiden kanssa. Mikäli ajankohta on otollinen, saattaa retkellä päästä uimaan myös rauskujen kanssa. Mikä retkissä on parasta, reissaaja pääsee nauttimaan ihanan lämpimästä 29 asteisesta merituulesta, kirkkaan meriveden tärskyessä kohti laivan keulaa.

Kyseiset retket ovat edullisia moneen muuhun saarella myytävään retkeen verrattuna.  Meriretket ovat myös hyvin suosittuja. Retkiä järjestetään sen verran usean järjestäjän toimesta, jos varauksen tekee edellisenä iltana klo 21.00 mennessä, mukaan mahtuu kyllä.

Päiväksi merelle

Lähdimme siis päiväksi merelle. Lähtö tapahtui hotellilta klo 8.45, ennen sitä meille jaettiin snorklausvälineet ja räpylät. Kävelimme satamaan jossa vene oli odottamassa meitä miehistöineen.

Laivan henkilökuntaan kuuluvat nuoret miehet veivät kansainvälisen risteilyseurueen nuorilta naisilta jalat alta kohteliaalla käytöksellään. Ennen veneen pääsyä, meiltä kerättiin kengät pois isoon laatikkoon koska matkalla ei niitä tarvittaisi.

Avaraa luontoa livenä!

Ensimmäiseen pysähdyspaikkaan matkaa oli puolen tunnin verran. Vanha kalastusalus liukui lähes aallottoman Intian valtameren sylissä, hehkuvan auringon paisteessa. Matkaamme siivittivät espanjalaiset rytmit, joita laivan kapteeni laittoi kaiuttimista tulemaan. Ohitimme niin resort-saaria kuin vähemmän houkuttelevia paikallisten asuttamia saaria.

Alus parkkeerattiin lähelle yhtä paratiisisaarta. Halukkaille jaettiin pelastusliivit, tosin niitä ei ollut tarpeeksi ja molskis veteen. Ensimmäisessä snorklauskohteessa vastaamme ui värikkäitä kaloja. Tutkimme myös pohjan erilaisia korallimuodostelmia. Löysipä henkilökuntaan kuuluva sukeltelija myös hieman ruostuneen GoPro-kamerankin.

Retkelle osallistui noin parisen kymmentä henkilöä, osa retkeilijöistä ei osannut uida, joka hieman yllätti meikäläiset. Kovasti he yrittivät räpiköidä veden pinnalla pelastusliiveissään mutta itse snorklauksesta ei kyllä tullut yhtään mitään. 45 minuutin uimisen jälkeen opas ui meidät kasaan ja siirryimme toisen aluksen tieltä eteenpäin.

Kilpikonnariutta ja uudet säännöt

Seuraavaan pysähdyspaikkaan oli hieman enemmän matkaa, istuimme tunnin verran aluksen lipan alla varjossa merituulen kuivatessa märkiä hiuksia ja nautimme elämästämme. Tässä vaiheessa saimme käsiimme myös vesipullot jotka ovat enemmän kuin kaivattuja Malediivien lämmössä. Siirryimme samalla myös uudelle Atollille.

Saapuessamme kilpikonnariutalla, oli siellä jo muitakin veneitä. Vuoden alusta Malediiveilla on tullut uusia sääntöjä mitä tulee sukeltamiseen villieläinten kanssa. Eläimiä ei saa ruokkia eikä myöskään koskettaa. Kaikki turistit eivät tosin näytä säännöistä piittaavan. Heti kun kilpikonna oli uimassa, olivat kädet sitä silittämässä. Oppaat olivat hätää kärsimässä! Puolen tunnin aikana näimme neljä kilpikonnaa. Kaksi niistä oli hieman isompia merikilpikonnia, kaksi muuta pienempiä. Opas ei valitettavasti tiennyt mitä lajia ne edustivat (ehkä tämä kertoo hieman opastuksen laadusta).

Kilpparit tekivät myös jekkuja, kun ihmiset sukelsivat pinnan alle, eläimet uivat pintaan. Laivan kannelta pääsi seuraamaan kuinka henkilöt uivat useita metrejä kilpikonna vieressään, sitä huomaamatta.

Delfiiniristeilyä turkoosissa laguunissa

Seuraavana vuorossa olisi ollut lounas, mutta henkilökunta vaihtoi lennosta suunnitelmia ja veivät meidät Rihivelin saaren viereiseen turkoosiin laguuniin. Rihiveli saaren vieressä on yksi Malediivien yksityissaarista, jonne emme siis päässeet. Yksi yö tällaisessa saaressa maksaa vain 75 000$. Ja vaikka saari on varsin hintava, se on varattu kolmeksi vuodeksi eteenpäin. Yksin ei miljonäärinperhe saaressa kuitenkaan ole, viereisestä huoltosaaresta 55 henkilökunnan jäsentä pitää huolen matkailijan toiveista, mukana mm. kolme Michelin-tason kokkia.

Me sen sijaan lilluimme saaren tuntumassa olevassa laguunissa. Laguunissa elää noin 50 villidelfiinin yhdyskunta. Ja hauskaa näytti eläimillä olevan. Ne hyppivät omaksi ilokseen lämpimässä vedessä, parittelivat veneiden ääressä ja nauttivat delfiinin elämästään.

Retkemme hintaan ei kuulunut uinti laguunissa, toisin kuin muilla paikalle tulleille kuului. Hetken kaksi amerikkalaista nuorta naista taivutteli laivan henkilökuntaa, ja molskis, vedessä oltiin jälleen. Samalla tapahtui matkan elämyksellisin ja ikimuistoisin tapahtuma kun delfiinilauma ui hetken matkaa reissaajan kanssa. Parvessa oli myös aivan pieni delfiinivauva joka keräsi ihastuksia jokaisessa retkeen osallistuneessa henkilössä. Aivan IHANA ja vekkuli pallero!

Kauaa emme saaneet uida kun meidät hätyyteltiin takaisin laivaan ja matka kohti Sexy beachiä saattoi alkaa.

Lounas merestä kohonneella hiekkasaarella

Lounas tarjoiltaisiin merestä kohonneella hiekkasaarella joka aikojen kuluessa muuttuisi oikeaksi saareksi. Meille oli esitelty kuvaa jossa saaren pitäisi olla pelkkää hiekkaa, todellisuudessa kyseessä oli kaksi hiekkasaarta jotka olivat yhdistyneet suuremmaksi kumpareeksi.

Saarella oli myös puita sekä muuta kasvillisuutta joten aivan kuvan mukainen saari ei se ollut. Tylsää oli myös huomata, että saarella retkeilevät jättävät sinne surutta roskansa, jotka sitten tuulen mukana joutuvat mereen. Luonnonsuojelu on Malediiveilla vielä täysin lapsenkengissä ja vaikka en kovin aktiivi asian suhteen ole, kyllä roskakasat pistivät vihaksi.

Aluksen henkilökunta kasasi meille katoksen ja jakoi lounaan. Rasioista löytyi kalaa ja riisiä tomaattikastikkeessa. Lisäksi meille jaettiin vettä, tuoremehua sekä vesimelonisiivuja. Ison plussan annan retkijärjestäjälle oikeiden aterimien käytöstä! Ruokailun jälkeen meillä oli vapaata aikaa puolen tunnin verran saaressa. Voi miten lämmintä vettä laguunissa oli. Samaa mieltä oli jättimäinen rausku joka lilluessani vedessä, tuli alleni makaamaan. Onneksi näin otuksen ensin, etten astunut sen päälle.

Vesi alkoi nousta ja koska vene oli kiinni pohjassa, meidät ajettiin veneeseen hieman liiankin aikaisin. Aallot löivät jo kaulaan asti, joten loppumatka laivaan mentiin uimalla. Saaressa kun ei ole laituria. Haikeina katselimme loittonevaa hiekkasaarta, sinne jäi puuterimainen hiekka, tuhannet korallien palaset rannalla sekä uskomattoman lämmin merivesi.

Takaisin Maafushille matkustimme yli tunnin ajan. Ohitimme meressä lilluvia hedelmäkuoria joita kilpikonnat kävivät maistelemassa, sukellusryhmiä jotka ilmatankkeineen tutkivat merenpohjaa sekä muita turistiseurueita joiden hipiät olivat päivän retkestä tulipunaiset.

Päivä oli hyvin antoisa, monella eri tavalla ikimuistoinen ja täynnä televisiosta tuttua luonto-ohjelmaa. Toivottavasti malediivilaiset pian ymmärtävät merensä arvon ja alkavat toimia sen mukaisesti, jotta meri rikkaine eläimistöineen säilyisi myös tuleville sukupolville!