Kansallinen Merenkulkumuseo, Gdansk

Aivan Gdanskin Vanhassakaupungissa, Motlawa joen varrella sijaitsee Merenkulkumuseo joka neljän kerroksen ja 400 m2 verran esittelee niin Gdanskin kuin Puolankin merellistä historiaa sekä laivateollisuutta aina näihin päiviin asti.

Ostamalla yhteislipun, pääsee vierailemaan viereisessä S/S Soldek laivassa, ylittämään joen pienellä Motlawa-lautalla sekä nousemaan mielenkiintoiseen ja koko kaupungin symboliksi nousseeseen Stary Zuraw-satamanosturirakennukseen.

Kansallinen Merenkulkumuseo lyhyesti

Merenkulkumuseon juuret ovat vuodessa 1958 jolloin Museonystävät yhdistys perustettiin. Toinen maailmansota runteli Gdanskia kovin ottein. Esimerkiksi Vanhakaupunki oli sodan jälkeen pelkkää tiiltä, laudan kappaleita ja lasinsiruja. Myös Olowianka saaren vanhat viljavarastot olivat raunioina.

Monien vaiheiden jälkeen vuonna 1989 Olowianka saareen avautuivat odotetut näyttelytilat vanhoihin viljavarastoihin; Panna (Maiden) joka on mainittu ensimmäisen kerran historian kirjoissa vuonna 1709, Miedz (Copper) ja vuonna 1677 alun perin rakennettuun vanhimpaan aittaan Oliwsk (Closter). Vuonna 1989 vilja-aittojen eteen tuotiin myös Gdanskin telakalla sodan jälkeen ensimmäisenä valmistunut S/S Soldek merialus.

Vuonna 2000 saatiin täydennystä tiloista Mala ja Duza Dabrowasta. Sellaisena kuin vierailija näkee Merenkulkumuseon tänä päivänä, museo tiloineen on näyttänyt vuodesta 2013 lähtien.

Museon pääsyliput: 8 zlotya/2€.

Yhdistelmälippu/museopassi joka oikeuttaa Merenkulkumuseoon, Soldek laivaan, Motlawa-lauttaan edestakaiselle matkalle sekä nostokurkirakennukseen maksaa 18 zlotya/4,50€.

Opastetut kierrokset englanniksi: 35 zlotya/8,80€.

Aukioloajat: 30.6.2018 – 2.9.2018, ma – su klo 10.00–18.00. 3.9.2018 – 30.11.2018, ti – su klo 10.00–16.00. 1.12.2018 – 31.12.2018, ti – su klo 10.00–15.00.

Kohteen osoite: Narodowe Muzeum Morskie, ul. Ołowianka 9-13, 80–751 Gdańsk.

Merenkulkumuseon ovella

Kaunis elokuinen päivä laittoi meidät kävelemään Olowianka saareen, jossa museo sijaitsee. Kello oli jo saapuessa sen verran paljon, että pääsylipputiskillä suositeltiin vierailemaan vain varsinaisen museon näyttelyissä. Museopassi on voimassa kaksi viikkoa ostohetkestä, joten hyvällä syyllä voisimme siirtää osan annista seuraavaan päivään.

Näin teimme ja jätimme laukkumme maksuttomaan, mutta pakolliseen säilytyslokerikkoon.  

Kierros museosaleissa

Museon ensimmäinen kerros vei meidät keskiaikaiseen Gdanskiin ja Puolan merenkulun historiaan. Näyttelysaleissa on esillä vanhaa esineistöä kuten tervattuja köysiä, tykinkuulia, vanhoja kolikoita ja laivankelloja. Esillä on lisäksi suuria pienoismalleja sekä vanhoja laivojen hylkyjä. Kerroksessa pääsee tutustumaan myös meriarkeologien työhön ja sukeltamiseen.

Museon toisessa kerroksessa on hieman sotaisempaa antia esillä. Saleissa käydään läpi mm. Puolan osallisuutta erilaisissa sodissa. Takaosassa näyttelykerrosta käydään viime vuosikymmenten laivanrakennus- ja telakkatoimintaa läpi.

Museon kolmanteen kerrokseen on kerätty merenkulkuaiheista taidetta usean sadan vuoden ajalta. Yksi huoneista on omistettu nykytaiteelle. Tämä osa museota on ainoa sali jossa ei saa kuvata ja terhakkaat museovalvojat pitävät huolen siitä, että näin myös tapahtuu.

Museon neljäs kerros eli kellarikerroksessa on nähtävillä valokuvasuurennuksia sekä vanhoja raskastekoisia kanuunoita menneiltä vuosisadoilta.

S/S Soldek

S/S Soldek oli ensimmäinen höyrylaiva joka valmistui toisen maailman sodan jälkeen Puolassa. Se kuului 29 laivan joukkoon joita kutsuttiin nimellä Projekti B30. Laivoja rakennettiin vuosina 1949 – 1954. S/S Soldek toimi merellä rahtilaivana jolla kuljetettiin malmia ja hiiltä.

Nykyään laiva toimii museolaivana Merenkulkumuseon edustalla.

Konehuone

S/S Soldekilla pääsee vierailemaan ruumassa, kannella sekä vilkaisemaan sisätiloja kuten messiä, hyttejä ja keittiötä.

Laivan kannelta on mukavat näkymät joelle jossa kesäaikaan lipuu monenmoisia aluksia pienistä jalanpoljettavista vuokraveneistä suuriin purjelaivojen kopioihin. Unohtamatta suurta ruoria joka löytyy aivan laivan perästä.

Motlawa-lautta

Motlawa-lautalla pääsee parissa minuutissa samannimisen joen poikki vanhan nosturin eteen. Lautta on hyvin edullinen kulkuväline vaikka et itse museoon menisikään, ylitys nimittäin maksaa vain 1,5 zlotya eli 0,40€. Lautta kulkee joen yli 15 minuutin välein.

Stary Zuraw-nosturi  

Tiedetään, että samalla paikalla missä nykyinen kopio vanhasta nosturista sijaitsee, on sijainnut nosturi jo vuonna 1367. Tällöin Gdanskin satama sijaitsi tässä, Vanhankaupungin kupeessa Motlawa joessa. Aikoinaan Gdanskin sataman nosturi ja sen mekanismi olivat keskiaikaisen maailman suurimmat.

Vuonna 1442 nosturin tiedetään palaneen jo kertaalleen. Kun vuonna 1858 nosturin viimeinen pääkäyttäjä kuoli, nosturin tilat muutettiin asunnoiksi, onhan 27 metristä varsin miellyttävät näkymät joelle sekä Olowianka saareen. Toinen maailmansota hävitti nosturin lähes maan tasalle polttaen kaikki puuosat. Vain 60 % tiilisistä perustuksista jäi jäljelle.

Onneksi vuonna 1956 tartuttiin toimeen nosturin pelastamiseksi, ja kunnostustyöt saatiin valmiiksi vuonna 1962. 10 vuotta myöhemmin, satamanosturi lisättiin Puolan Merenkulkumuseon kokoelmiin mukaan. Nykyisin se on yksi Gdanskin kaupungin symboleista.

Satamanosturin tiloihin pääsee kiertämällä joen rannasta kaaritunnelin kautta ns. nosturirakennuksen takapihalle. Täältä löytyy ovi, jonka kautta pääsee nousemaan yläkertaan.

Huom. ovi menee kiinni kesäaikaan jo klo 17.30, joten sisään kannattaa tulla hyvissä ajoin. Kierros kulkee kerrosten kautta joissa esitellään erilaisia satamatyöläisten ammatteja kuten kauppiaiden, kippareiden ja köydentekijöiden. Jokaisessa kerroksessa on jotain uutta nähtävää ja näin vähän kuin varkain, noustaan ylös talon keskiöön josta on kulku puiselle nosturille.

Nosturissa ei sinänsä ole mitään nähtävää, lähinnä mieleenpainuvia ovat maisemat jotka aukoista vilahtelevat. Myös puinen lattia narisee mukavasti jalan alla, puhumattakaan tervatuista köysistä jotka tuoksuvat lämpimässä ilmassa.

Keskiön toiselta puolelta laskeudutaan kerros kerrokselta alaspäin. Esillä on mm. virtuaalisia pelejä, vanhaa esineistöä, elokuva Gdanskista sekä kopio porvarin huoneistosta.

Satamanosturi on mukava pieni kohde jossa vierailla. Henkilökohtaisesti pidin tästä museosta enemmän kuin suuresta Merenkulkumuseosta.

Museokombo on hyvin onnistunut!

Kaiken kaikkiaan merellinen museokombinaatio on erittäin onnistunut ja erityisesti halpa! Alle viidellä eurolla pääsee mukaan historialliselle matkalle Gdanskin ja Puolan merelliseen menneisyyteen.

Vaikka aivan kaikkia opastetekstejä, virtuaalisia koodeja tai vitriinejä ei jaksaisikaan tutkia, museoista saa hyvän kuvan Gdanskista sen suuruuden päivinä ja eduista kuten myös haitoista jotka läheinen sijainti meren äärellä on kaupungille tuonut tullessaan.

Saattaisit myös pitää näistä:

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *