Belfast, Iso-Britannia 

Belfastissa Harland & Wolffin kuivatelakalla rakennettiin yli sata vuotta sitten, silloisen maailman suurimpia risteilijöitä, joiden joukossa kuuluisaksi tulleet HMHS Britannic, RMS Olympic ja RMS Titanic. Nykyisin tämä Titanic Quarterista löytyvä kuivatelakka ja pumpputalo ovat yksi kaupungin Titanic-aiheisista vetonauloista.

Titanic Quarterista löytyy kuivatelakan ja pumpputalon lisäksi mm. Titanic Experience-keskus, joka on valittu vuonna 2016 maailman parhaimmaksi matkailunähtävyydeksi, Titanic hotelli, Titanic näyttelyhalli sekä Titanic studiot.

Kävimme tutustumassa taannoisella Pohjois-Irlannin reissulla Titanic kuivatelakkaan ja pumpputaloon.

Titanic`s Dock & Pump-House on avoinna joka päivä, maanantaista perjantaisin klo 8.30 – 17.00 ja viikonloppuisin klo 10.00 – 17.00.

Kuivatelakalle ja pumpputaloon saa ostettua pääsyliput netistä tai Titanic experience-keskuksesta. Aikuisten liput maksavat 5,64€, 5 – 16-vuotiaiden lasten 3,95€ ja perhelippu (2 aik. + 2 lasta) 13,53€.

Kohteessa

Satama-alueella kun ollaan, se on aina hieman epämääräinen. Belfastin satama ei ole siinä poikkeus. Kovasti rakennushommia tehdään tulevaa kesää vasten. Suuri Kuninkaalliseen laivastoon kuuluva HMS Caroline kelluu vastapäätä pumpputaloa. Myös risteilijään pääsee tutustumaan erillistä pääsymaksua vastaan. Nyt meitä ei kiinnostanut Caroline, vaikka sekin on jo ansiokas vanha rouva palvelusiältään, kyseinen laiva otettiin käyttöön vuonna 1914 ja on Kuninkaallisen laivaston toiseksi vanhin palvelusluettelossa vielä oleva alus.

Punatiilisestä pumpputalosta löytyy nykyisin kahvila 1404, jossa viereisen Titanic studioiden henkilökunta näytti käyvän varsin edullisella lounaalla. Ties vaikka keneen lopputeksteistä tuttuun henkilöön tuossa kassajonossa törmäsi, nimittäin useammalla henkilöllä oli päällä työvaatteet, jotka paljastivat heidät crew:n kuuluvaksi.

Kävimme kassalla ilmoittautumassa ja kirjoitimme nimemme vieraskirjaan. Sisäänpääsy puolikkaaseen pumpputaloon tapahtuu kahvilan sisältä olevasta ovesta. Pumpputalo on maalattu sisältä turkoosinsiniseksi. Suuressa kaakeloidussa uima-altaan näköisessä syvennyksessä on edistyksellisiä höyrykoneita, joilla pystyttiin pumppaamaan vettä 1,5 tunnissa kuivatelakalle 26 miljoonaa gallonaa. Pumppujen teho vastaa nykyisin kahden uima-altaan täyttämistä minuutissa.

Victorian aikakauden arkkitehtuuria noudattavassa pumppuhuoneessa on teollisesta käytöstään huolimatta kaaria sekä parhaat aikansa nähneitä koristeita, toisin kuin monessa nykyisessä teollisuuslaitoksessa on.

Ulos päästyämme, merituuli nappaa heti vierailijan mukaansa, lisänä kasteleva tihkusade joka osoittaa voimansa kastelemalla vierailijan päästä kantapäähän. Emme silti anna periksi. Ensimmäisen kerran sain hajua tästä kuivatelakasta The Amazing Racen-ohjelmasta jaksosta 22, jossa parit juoksivat telakan rappusia ylös ja alas tarjottimiensa kera sekä ulisivat maitohapoista jaloissaan. Nyt kun täällä on ihan livenä, puistattaisi ajatuskin juosta märkiä portaita soppalautasten kanssa edestakaisin.

Allas on ympäröity kaksinkertaisella aidalla. Pituutta kuiva-altaalla on 259 metriä, syvyyttä noin 13 metriä sekä leveyttä 29 metriä. Altaan reunoilla ja pohjalla on opastauluja jotka havainnollistavat altaan kokoa. Tässä kyseisessä kuivatelakan altaassa ns. synnytettiin Titanic vuosina 1909 – 1912. Ja tältä kyseiseltä paikalta se myös lähetettiin niin ensimmäiselle kuin viimeisellekin matkalleen.

Opastekstit kertovat, että kuivatelakalla pääsee sukeltamaan sata vuotta ajassa taaksepäin, koska ympäristö on niin vähän muuttunut. Tosin aikoinaan täällä on ollut kaksi kuivatelakkaa vierekkäin joissa sisaralukset Titanic ja Olympic ovat rakentuneet rinnakkain.

Titanic-elokuvan ohjaajan James Cameronin kerrotaan sanoneen, että kuivatelakalla käyminen ja altaan portin näkeminen oli hänen mielestään parasta mitä Belfastissa vieraillessa voi nähdä.

Rappioromantiikkaa altaan rautaportissa

Camoronin mielenkiinnon kohteista en mene sanomaan, mutta selvää on, että altaan meren puoleinen portti on pahasti ruostunut ja sen puuosat vetelevät viimeisiään. Vahvistukseksi portin taakse on rakennettu nykyaikainen betoninen portti, joka hieman fuskaa meriveden painosta.

Titanic kuivatelakka pumpputalon kelloineen on nopeasti nähty. Jos haluaa syventyä historiallisiin taustoihin syvemmin, kannattaa buukata ryhmälle opas, joka kertoo laivanrakentajien arjesta, Titanicin synnystä ja Belfastin laivateollisuudesta enemmän.

Seuraavassa postauksessa käymme Titanic Experience-keskuksessa.

Saattaisit myös pitää näistä:

8 kommentti

    1. Kiitos Nicola kommentistasi!
      Seuraa mukana, tiistaina on vuorossa Titanic Experience-keskus, joka sananmukaisesti on omistettu Titanicille.

  1. Me ollaan kovia Amazing-race faneja ja on käynyt mielessä yrittää bongata myös niitä mestoja, joissa ovat käyneet suorittamassa tehtäviä. Mielenkiintoisia paikkoja nimittäin, jokainen omalla tavallaan. Kävi kyllä kisailijoita sääliksi se tuolla teetetty tehtävä, rankkaa menoa.

    1. Kiitos kommentistanne!
      Nyt kun näki tuon tehtäväpaikan ymmärtää sen tuskan jota tiimit tuolla soppalautasia kantaessaan tunsivat. Varsinkin kun tehtävä oli hieman epäselvä ja parikin tiimiä mokasi aluksi ja pahasti… Hyvä idea tuo Amazing Race paikkojen kiertäminen!

  2. Onpas kivan näköinen mesta tuo, itsekkin Titanic fanina voisin olla hyvin kiinnostunut tuosta venetelakasta. Olemme kaverini kanssa juuri suunnitelleet matkaa Pohjois-Irlantiin moikkaamaan kaveriani. Tämähän sopisi todella hyvin yhdeksi päiväreissuksi käydä katsomassa!

    1. Kiitos Eetu kommentistasi!
      Ja todellakin sopisi! Uskon, että kohteesta saa juurikin enemmän irti ne matkaajat jotka tuntevat laivojen rakennustekniikkaa tai ovat niistä kiinnostuneita. Puhumattakaan Titanicista…

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *