Finavia, Helsinki-Vantaan lentokenttä

6.2.2019 järjestettiin järjestyksessään toinen testauspäivä Helsinki-Vantaan lentokentällä. Vuonna 2017 järjestetty testauspäivä aiheutti suorastaan hakutulvan, tähän toiseen testauspäivään oli jo hieman vähemmän innokkaita testimatkustajia tarjolla ja pääsimme arvonnasta perheeni sekä noin 200 muun hakijan kanssa onnekkaasti läpi.

Testaajiksi valittiin henkilöitä useilla eri profiileilla: usein matkustavia, harvoin matkustavia, ensikertalaisia, lapsiperheitä, liikuntarajoitteisia jne.

Oma into testaamiseen on tullut seuratessa televisiosta Dubain lentokenttä-ohjelmaa ja siinä tapahtunutta testipäivää. Ennen ohjelmaa ei ollut käynyt mielessäkään, että lentokenttää voisi testata mahdollisilla testimatkustajilla ennen kentän avaamista, joka nyt tuntuu todella nololta ajatukselta.

Keltaliivit kiitävät

Päivä alkoi lentokentän kongressitilasta jossa kahvien kera testaajille kerrottiin päivän kulusta. Jokainen osallistuja oli etukäteen jaettu kuuteen eri testausryhmään, omalle kohdalle osui ryhmä keltainen eli tarkoituksena olisi testata uutta laajennusosaa ja aukiota lapsiperheen näkökulmasta.

Alkupöhinän jälkeen varsin sekalainen seurakunta puettiin keltaisiin liiveihin ja saimme testilapun sekä matkalipun käteemme. Testaajissa aiheutti huvittuneisuutta ”matkakohteemme”, vaikka uusi laajennusosa palveleekin lähinnä Aasiasta tulleita matkustajia, lippujemme kohde oli niinkin eksoottinen kaupunki kuin Rovaniemi. 😉 Myös usean naishenkilön sukupuoli oli vaihtunut lipuissa Mr:ksi.

Keltaisia ryhmäläisiä oli sen verran paljon, että ryhmä jaettiin vielä kolmeen osaan ennen turvatarkastusta joka muuten hoidettiin business-puolella, oikeiden matkustajien kuten Esko Ahon käydessä viereiseltä linjastolta matkalleen.

Asemataso tutuksi bussin ikkunasta

Kävelimme opastetusti läpi Terminaali 2:n sekä rajatarkastuksen saapuen kaukolentoterminaaliin. Ennen uuteen lisärakennukseen menoa, saimme mahdollisuuden osallistua harvinaiselle bussiajelulle, joka kuljetti meitä ympäri asematasoa.

Matkan aikana pääsi myös testaamaan poliisien kulkuvälineitä.

Bussimatkalla näimme juuri kongressitilassa esitellyt lentoaseman laajennustyömaat käytännössä ihanan keväisen talvi-ilman saatelleessa kulkuamme. Samalla oppaamme kertoi lentokentän arjesta, suunnitelmista sekä tulevaisuuden haasteista. Lisärakentaminen on enemmän kuin tarpeellista, sillä viime vuonna Helsinki-Vantaalla ylitettiin jo 20 miljoonan vuosittaisen matkustajan raja.

Nopeampi turvatarkastus ja tarkka henkilöskanneri

Vihdoin oli aika nousta liukuportaat uuteen lisärakennukseen. Ensimmäisenä meitä oli vastassa lentokentän henkilökuntaa joilta saimme matkalaukkuja turvatarkastukseen. Ja kyllä, näin ei todellisuudessa todellakaan toimita. Ventovierailta ei laukkuja oteta matkaan mukaan, tämän testin tarkoituksena olikin testata uutta turvatarkastuslinjastoa, erityisesti kun tulijoita on samanaikaisesti liikenteessä yhtä paljon kuten testipäivänä oli.

Turvatarkastukseen on tullut toivottu uudistus; ihmisiä voi suuren maailman tyyliin samanaikaisesti olla useita linjastojen ja keräyslaatikoiden ääressä purkamassa läppäreitä, laukkuja ja vaatteita läpivalaisuun, joten jonoja ei pitäisi samalla tavalla muodostua kuin ”vanhalla puolella”.

Lisäksi uuden laajennusosan turvatarkastushalliin on saatu henkilöskannereita, jotka valaisevat henkilön nopeasti kiellettyjen tavaroiden varalta. Itse en ko. skanneriin tällä kertaa joutunut, mutta kollegatestaaja totesi: ”että hyvä kun tässä ei tarvinnut nostaa käsiä ylös kuten joissakin laitteissa täytyy”. Testaajan käsi kun oli aiemmin leikattu ja käden nostaminen ylös ei oikein onnistu.

Kuten voi kuvitella, kun ottaa tuntemattoman henkilön laukun kantaakseen, sieltä voi löytyä epämiellyttäviä yllätyksiä. Niin myös minun ja tyttäreni laukusta löytyi. Omaan laukkuun oli eksynyt puolen litran Pepsi-pullo ja tyttären laukussa oli täysi kaljatölkki. Kolmas laukku oli ”puhdas”. Tässä vaiheessa laukkumme kerättiin pois ja astuimme varsinaiselle Aukiolle.

Kotimaan luontoa henkivä Aukio

Uusi laajennusosa palvelee lähinnä matkustajia jotka vaihtavat konetta ilman, että päätyvät välttämättä Suomen kamaralle. Maailman lentokenttien speksit ovat suurimmalta osin samat, mutta Helsinki-Vantaalle haluttiin tehdä tapahtuma-aukio ja 360-maisema joka tutustuttaisi matkustajat vaihtokohteeseensa sekä houkuttelisi myös palaamaan Suomeen ja meidän hienon luontomme pariin.

Aukiota kiertää 75-metriä pitkä ja kaksi metriä leveä ledivideoscreeni jossa esitellään Suomen luontoa. Kaksi tuntia kestävä videoesitys käsittää ympäri Suomea kuvattuja maisemia eri vuodenaikoina. Ehdimme nähdä hienon Olos-tunturin kesän, Kolin syksyn sekä Saimaan kevään.

Kuvien lisäksi äänimaailma saattelee katsojaa luontoon. Kurkien kujellus, tuulen suhina ja puron solina saavat ajatukset pois lentokenttähälinästä. Aukiolla on mahdollista myös leikkiä virtuaalisten syksyn lehtien ja kesäisten hyttysten kanssa. Vain yksi käden heilautus, niin seinällä kulkee elementtejä. Ainoa puute oli, ettei hienoista efekteistä ollut seinässä opastusta, jos ei siis tiennyt niiden olemassa olosta, jäivät heiluttelut tekemättä.

Aukion keskellä on valtavia tuoleja jotka valitettavasti ovat todella kovia. Tuoli sellaisenaan ei kuvaa istuimia, niillä voi tarvittaessa vaikka ottaa pienet tirsat, koska tilaa on. Ehkäpä istuimet hieman pehmenevät käytössä?

Testilista ohjaa kulkemaan

Testilistan itsenäiseen testaamiseen oli annettu ensimmäisille ryhmille aikaa vajaat 45 minuuttia. Tänä aikana oli löydettävä sekä käytävä testaamassa kuutisen kohdetta. Annetuista testikohteista meille hankalammaksi osoittautui vesipisteen löytäminen. Myöskään henkilökunta ei ollut vesipisteistä aivan perillä, haahuilun jälkeen pisteitä löytyi jo ohitetun turvatarkastuksen seiniltä. Vesipisteopasteita voisi olla enemmän ja vaikka valtaosalla aasialaisia matkustajia onkin oma termospullo mukanaan, voisi olla hyvä jos automaattien vieressä olisi pahvisia mukeja tai myynnissä tyhjiä pulloja muille janoisille.

Testilistalta löytyi myös käynti uudessa Ajisen Ramen-ravintolassa.  Kyseinen ketjuravintola toimii Aasiassa ja on nyt laajenemassa Eurooppaan. Helsinki-Vantaan lentokentälle tullut ravintola on järjestyksessään vasta toinen Euroopassa (ensimmäinen löytyy Rooman lentokentältä).

Testipäivänä menulta oli valittavana viisi eri ateriaa, hintaluokasta 12,90-18,90€. Ateriat olivat cross over-keittiötä Japanista ja Koreasta. Tarjolla oli mm. kimchiä sekä ramenia erilaisina versioina. Testipäivänä ei lapsille ollut vielä tarjolla omia aterioita, mutta lähitulevaisuudessa luvassa olisi vähemmän maustettuja ja puolikkaita annoksia myös perheen pienimmille.

Ravintolan Ajisen Ramen-annos.

Perheeni tilaamat annokset olivat melkoisen kokoisia; ravintolan nimikkoannoksesta löytyi nuudeleita, kananmunaa, kaalia, possun kylkeä, sipulia sekä merilevää maistuvassa keittokastikkeessa. Ajisen Ramen-ravintolasta ei poistuta nälkäisenä ulos. Tosin ruoan syönti oli varsin sottaista puuhaa, onneksi ravintolan servietit ovat paksuja ja tarpeeksi isoja.

Aukion yhteydestä löytyy ravintolan lisäksi myös mm. Muumi-kauppa sekä muita kotimaisia laatumerkkejä myyviä liikkeitä.

Palautetta, palautetta

Ruokailun jälkeen oli vuorossa palautteen anto. Palautetta pystyi antamaan niin omalla älylaitteella kuin Finavian omilla päätelaitteilla. Omat muistiinpanot auttoivat kovasti homman loppuun saattamisessa.

Kuva: Sam Tuoriniemi/Finavia.

Palautteen jälkeen halukkaista otettiin vielä kuvia, osa myös pääsi median käsittelyyn sekä haastatteluihin. Testauspäivä oli nimittäin järjestetty samanaikaisesti lehdistöpäivän kanssa. Virallisesti Aukio avattiin käyttöön seuraavana päivänä eli 7.2.2019.

Palautteen antamisen jälkeen meidät opastettiin takaisin lentokentän kongressitilaan. Siellä palautimme keltaiset liivit sekä testauslistojen alustat.

Kaiken kaikkiaan Finavian järjestämä testipäivä oli ytimekäs, hyvin järjestetty sekä mielenkiintoinen. Perheen ja kavereiden kanssa suoritettu testauspäivä oli suorastaan hauska.

Kierros lentokentällä sekä asematasolla sopisi mainiosti myös muille kuin testaajille, erityisesti jos olisi yhtä asiantunteva opas mukana kuin meidän keltaisella ryhmällä oli. Mikäli uusia testauspäiviä järjestetään, suosittelen hakemaan mukaan, myös tällainen Himomatkaaja sai päivästä ja lentokenttäelämästä aivan uusia fiboja irti!

Ps. Pieni vinkki: Lentoaseman tapahtuma-aukiolle avataan ensimmäistä kertaa Suomessa kaikille matkustajille avoin lounge, jonne pääsee sisään maksua vastaan. Sisäänpääsy ei edellytä business-luokan lippua tai lentoyhtiön tasokorttia. Hongkongilaisen yrityksen operoima Plaza Premiun Lounge avataan Aukiolle helmi-maaliskuun vaihteessa.

*Otsikkokuva: Sam Tuoriniemi/Finavia.

Saattaisit myös pitää näistä:

4 kommentti

    1. Kiitos! Oli hauskaa käydä kentällä ihmettelemässä muuten kuin lähtö- tai tulopöhinöissä.
      Ja tuo kierros kentällä oli varsin informatiivinen sinällään, vaikka tuttu lentokenttä onkin kyseessä.
      Harvemmin tulee saatua taustatietoa niin paljon lentokentän toiminnasta kuin nyt tuli.

  1. Olisipa hauska päästä tuollaiseen testaukseen. Rakastan lentokenttiä yli kaiken. Ajan aina monta tuntia ennen lennon lähtöä kentälle, jätän auton parkkiin ja nautin kentän tunnelmasta. Nyt poikkeusolojen takia ei olekaan päässyt reissuun, jopa turvatarkastusta on ikävä!

    1. Kiitos Tuula kommentistasi!
      Vaikka lentokentät eivät olekaan ns. matkan suosikkikohteita, niin myös omalla kohdalla on iso ikävä iskenyt kentillä käyskentelyyn.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *